Leerkrachten Marc Maes
Marc Maes
begeleidingspraktijk toetsen
Na academie en kunsthumaniora, studeerde Marc Maes aan het Departement Conservatorium van de Hogeschool Gent. Het einddiploma in muziektheorie voor het conservatorium behaalde hij met grootste onderscheiding al vooraf, nl. toen hij nog het laatste jaar van de muziekhumaniora deed.
Aan het conservatorium behaalde hij verder een Master voor instrumentale muziek (orgel, kamermuziek, improvisatie), het diploma van de Nieuwe Structuur voor klavecimbel, het getuigschrift pedagogische leergangen, een aggregatiediploma en een bachelor instrumentenbouw.
Hij speelt orgel, klavecimbel, piano, synthesizer, ... kortom: diverse toetsinstrumenten.
Marc Maes componeerde werken voor orgel, klavecimbel, fluit, piano, gitaar, ensemble, musical, filmmuziek, theatermuziek en vocaal ensemble.
Op gebied van instrumentenbouw werkte hij mee aan het ontwerp en de bouw van experimentele modulaire instrumenten en restaureerdeeen aantal elektronische instrumenten uit de collectie van het Muziekinstrumentenmuseum (MiM) te Brussel.
Sinds 1999 legt hij zich als uitvoerder toe op de interpretatie van Karlheinz Stockhausen’s composities voor of met synthesizer, waarmee hij als één van de vaste “keyboarders” onder leiding van Stockhausen zelf premières, tournees en opnames van diens werk uitvoerde: Europa-Gruß, STOP und START en Sonntags-Abschied (uit Sonntag aus LICHT). Marc Maes’ interpretatie van Klavierstück XVI voor piano en synthesizer was in 2002 de eerste geauthoriseerde versie buiten het Stockhausen Ensemble.
Samen met Karin De Fleyt en Michele Marelli vormt hij het Stockhausen Trio , opgericht naar aanleiding van de Stockhausen Kurse te Kürten (D), waarmee concertvullende programma’s gewijd aan Stockhausen’s muziek gebracht worden.
Marc Maes is leraar begeleidingspraktijk-hedendaagse muziek aan de Academie voor Muziek, Woord en Dans van het GO! te Gent.
EEN SELECTIE UIT DE PARTITUREN
ETUDE PEDALITER (1984, orgel)
SORTIE in F (1984, orgel)
VERSO (1985, orgel)
ICARUS (1986, piano, Eerste Prijs Internationale Jeugdcompositiewedstrijd “Flores Juventutis”)
APASSIONATA (1987, piano: toneelmuziek)
RITMODIE (1988, HaFaBra)
I CAN PERFORM IT NOW (1992, klavier)
CARNAVAL DES MUSICIENS (1992, muziektheater)
DE TUIN (1993, orgel)
VIJFLUIK VOOR THEREMIN-DUO (1993)
SERENADE (1993, koperkwartet Tp, Tb, Eup, Tuba)
DRIE BEWEGINGEN VOOR TWEE EENVOETSINSTRUMENTEN (1994)
DIS-CON-SONANTE LUSTEN (1994, orgel)
HANDICAPS (1994, prepared ensemble)
POTPOURRI VAN VLAAMSCHE GEZELSCHAPSCHLIEDEREN (1994, vrij ensemble)
P.O.S.T. (1995, Piccolo, Orgel, Synthesizer, Timpanen)
LAST MINUTE PIECE (1996, 3 gitaren)
KIND TE HUUR (1997, schoolmusical)
DE WEKKER (1997, schoolorkest)
IO (1999, fluit en tape)
DEESJE (1999, schoolmusical)
3 DANSEN VOOR 2 PIANO’s (1999)
WEET JE NOG? (2000, toneelmuziek)
DICHTEN...WAT IS DICHTEN DAN (2000, piano, harp, montage: filmmuziek)
O4 (2001, duo voor orgel en klavecimbel)
BAS-LOUNGE (2005, altsax en tape)
MATTHIAS’ SLAAPLIEDJE (2006, klavier)
QUODLIBET voor VIVACE (2007, koor S-A-T-B)
RHAPSODIE voor VIVACE (2007, koor S-A-A-T-Bar-B)
Dit is slechts een selectie: verder schreef én schrijft Marc Maes nog een groot aantal didactische werken voor klavierinstrumenten.
DISCOGRAFIE, BEELDMATERIAAL
D LOGOS Works - XI 117
VHS Dichten...wat is dichten dan? - Gateway Films / Standaard Boekhandel
CD Dichten...wat is dichten dan? - Gateway CD001
CD Doodgewoon Crazy - Gateway CD002
CD EUROPA-GRUSS / STOP und START - Stockhausen Verlag CD 64
CD SONNTAGS-ABSCHIED - Stockhausen Verlag CD 74
DVD ELDORADO (Preljocaj - Stockhausen - Assayas) mk2DOCS
Score EUROPA-GRUSS - Stockhausen Verlag Werk Nr.73
Score STOP und START - Stockhausen Verlag Werk Nr.18 2/3
Boek “SONNTAGS-ABSCHIED by Karlheinz Stockhausen, A Report” (Prof. dr. Richard Toop)
Boek “Gedenkschrift für Stockhausen” (diverse auteurs)